In de schildercursus van Corinne Veen wordt komende weken aandacht besteed aan de Gulden Snede. We passen dit toe op het thema 'het viooltje' (de bloem). Cursisten gaan aan de slag met het zelf samenstellen van een compositie, waarbij de uitgangspunten van de gulden snede een houvast zijn.
De mens van Vitruvius door Leonardo da Vinci & Mand met viooltjes van Vincent van Gogh
Door de eeuwen heen zijn mensen geboeid geraakt door het mysterie van de perfecte verhoudingen. Alhoewel ontwerpers, kunstenaars (Dali) en musici (Bach) gebruik hebben gemaakt van het principe van de Gulden Snede, is er geen bewijs dat mensen een onbewuste voorkeur hebben voor deze verhoudingen, laat staan dat het werk er baat bij heeft. Desondanks ‘geloven’ vele makers wel in de harmonieuze uitwerking. Ze pasten dit principe bewust toe in composities, waarbij de verschillende onderdelen op zo’n manier worden geplaatst, dat ze samen een mooi geheel vormen, volgens de rechthoek en de driehoek van de gulden snede. En het mooie is toch dat vele kijkers het als 'in balans' ervaren. Dus, hoewel niet wetenschappelijk vastgesteld, toch wordt het principe gewaardeerd.
Uit het boek De geheime code van Priya Hemenway (Libero, 2009, ISBN 978-90-5764-993-6) komt deze eenvoudige uitleg.
Ook in de fotografie wordt ook gestreefd naar harmonie en goede vlakverdeling. Nog een aardige uitleg over de Gulden Snede vind je in de volgende link
http://vinkacademy.nl/fotografieles/compositie-de-regel-van-derden-de-gulden-snede-en-het-verschil/
Diepgaande uitleg vind je via deze link http://www.math.leidenuniv.nl/~rene/gulden_snede.pdf
Nog meer voorbeelden via deze You Tube filmpjes: (en ggoogle eens op Golden Ratio
http://www.youtube.com/watch?v=fmaVqkR0ZXg
http://www.youtube.com/watch?v=U2bAlIK4KkE&feature=player_embedded#!