maandag 9 maart 2015

Ritmisch Abstracte Compositie: Nieuw thema schildercursus




M.C. Escher, hagedis, 1942
Het nieuwe thema van de schildercursus bij Corinne Veen is breed en LEUK: kies een willekeurige vorm en zoek een ritme. Of je het nu beredeneerd ontwerpt of vanuit het gevoel met de vormen stoeit.
Via de Pinterest presentatie word je uitgedaagd te repeteren, te vereenvoudigen of te abstraheren, ritme te zoeken en patronen te kiezen. 
Chuck Close aan het werk
Het te kiezen patroon is misschien (semi) realistisch, maar door zijn herhaling wordt het abstract (zoals Escher). Of de onderdelen zijn abstract maar door de samenstelling wordt het figuratief tot realistisch (zoals het werk van Chuck Close). Of... de vorm is overheersend in het ritme maar de betekenis ervan 'ontbreekt'...
“…this courage is essential to the artist, who has to look at everything as though he were seeing it for the first time: He has to look at life as he did when he was a child and, if he loses that faculty, he can not express himself in an original, that is, a personal way.
Op het grensgebied van figuratie naar abstract hebben we misschien iets kinderlijks nodig, en misschien een prettig gestoorde houding van herhalen, een ritme zoeken, maar alles ondersteund door keuzes en het consequent hanteren van die keuzes. Spelen met lijnen, vormstructuren en kleur geeft je in ons laatste thema dit seizoen meer dan genoeg mogelijkheden, om je in uit te leven ...komende weken, maanden... 

Tot slot verwijs ik jullie naar www.penseel.info waarin extra schilderactiviteiten en tips voor museumbezoeken vermeld staan, voor en door cursisten. Onder andere een verwijzing naar de duotentoonstelling in het Teylers museum en museum Mesdag over de geschiedenis van de aquarel. Ook wordt daarin een kort verslag gedaan van ons museumbezoek aan Leo Gestel om in het Singer Museum te Laren. Wat een feest van kleur en een wandeling door en stuk kunstgeschiedenis! 

In de eerstvolgende schilderles, worden voorbeelden, technieken en mogelijkheden voor dit nieuwe thema toegelicht en besproken. Zoek weer je eigen inspiratiemateriaal bij dit onderwerp, bijvoorbeeld door gebruik te maken van het bij de les behorende Pinterest bord (verborgen bord, waarvoor alleen cursisten zijn uitgenodigd om hieraan interactief te participeren). Daarop zijn vele voorbeelden van vermaarde grootmeesters en van inspirerende tijdgenoten te vinden. Ook zijn voor verschillende technieken, zowel vaste-materie verven (olieverfacryl), als transparante verven (aquarel), tips en demonstraties gekozen en voorbereid. 

In elke les wordt per cursist het gezochte beeldmateriaal bekeken en de mogelijkheden qua aanpak besproken. Kleurkeuze, compositie en volgorde helpen je te starten. Gaandeweg worden de diverse stadia in het schilderij individueel en groepsgewijs besproken. 

Op de wekelijkse schilderles bij Corinne Veen te Zelhem, voor schilderlessen in de Achterhoek, Doetinchem, Zutphen, Arnhem, Winterswijk, Lochem wordt een ieder uitgedaagd aan de hand van thema's, theorie en vaardigheden. Schilderen is leren kijken en uitproberen. Voor resultaten, kijk in het hoofdstuk 'werk van cursisten' (van de schildercursus) in de linkerkolom.