maandag 18 september 2017

ODE AAN DE IJSSEL: nieuw thema

Kijken naar werk van Jeroen Krabbe
De museumdag, met een bezoek aan de Fundatie (tentoonstelling Jeroen Krabbé en Friso ten Holt) en aan het Voerman museum (tentoonstelling 'Ode aan de IJssel), gaf inspiratie voor het eerste thema. Veel variatie gezien, in kleurgebruik en materialen, qua abstractie of realisme. Bijvoorbeeld: Waar Dick van Heerde de IJssel realistisch verbeeldt, lijkt Johan Meeske associaties op te op roepen met eeuwenoude Oosterse kalligrafie. De IJssel inspireert ieder op zijn of haar eigen manier, in detail of in al haar weidsheid. 
Dick van Heerde

Johan Meeske

In de cursussen letten we op perspectief, kleurkeuze en gaan spelen met glans dan wel matte effecten (met name vaste verven), of met al dan niet transparante verf (met name aquarel). 

dinsdag 20 juni 2017

NIEUW Schilderseizoen 2017-2018

Deze website wordt binnenkort verplaatst naar een nieuwe vormgeving van www.schilderles.info

Alvast volgt nu Informatie voor het nieuwe seizoen 2017-2018. 
De groene data zijn lesdagen. 
De oranje data zijn de weken waarin de nieuwe thema's worden geïntroduceerd. 
LET OP: rood zijn weken waarin er GEEN LES is. 
Noteer alvast de data van de museumbezoeken voor cursisten (hele dag reserveren, nadere informatie volgt): 17/9/17en 28/1/18





maandag 20 februari 2017

VISSEN: nieuw thema schildercursus

Jacob A. Pfeiffer
Het nieuwe thema biedt kans om een stijl van je meester te gebruiken. Een eerder thema 'meesterwerk' spoorde je aan de werkwijze en opbouw van een groot schilder te onderzoeken en aan te wenden. Eenmaal dit in de vingers hebbend (ach...je zou super zijn na 1 keer...), is dit thema 'vissen' geschikt om te experimenteren met een eigen versie in de stijl van de meester. Het onderwerp vergt niet al te veel tekenvaardigheid. Daarin zit weinig voorbereiding. Maar het puzzelen op 'hoe het nu aan te pakken' is nog wel een ding! Wat was de kracht van het meesterwerk, waar lette je op, wat was de volgorde van aanpak, etc. We hebben al vaker gezegd, schilderen is ook drentelen, nadenken, schuiven, schaven, en dan pas het penseel oppakken. Ook hier kan dat van toepassing zijn. 
Natuurlijk is dit een vrijblijvende invalshoek....  

Kijk op https://nl.pinterest.com/corinneveen/art-cursisten-corinne-veen-seizoen-najaar-2016-voo/ voor werk van cursisten tot nu toe in dit schooljaar (seizoen najaar2016, voorjaar2017).


Vlnrbo: Picasso, Klee, Braque, Korovin
Tijdens de schildercursus worden voorbeelden, technieken en mogelijkheden besproken. Zoek telkens je eigen inspiratiemateriaal bij het onderwerp, bijvoorbeeld door gebruik te maken van het bij de les behorende Pinterest bord (verborgen bord, waarvoor alleen cursisten zijn uitgenodigd om hieraan interactief te participeren). Daarop zijn vele voorbeelden van vermaarde grootmeesters en van inspirerende tijdgenoten te vinden. Ook zijn voor verschillende technieken, zowel vaste-materie verven (olieverfacryl), als transparante verven (aquarel), tips en demonstraties gekozen en voorbereid. 

In elke les wordt per cursist het gezochte beeldmateriaal bekeken en de mogelijkheden qua aanpak besproken. Kleurkeuze, compositie en volgorde helpen je te starten. Gaandeweg worden de diverse stadia in het schilderij individueel en groepsgewijs besproken. 

Kijk op Het werk van cursisten: een overzicht van het huidige seizoen, door op deze cursief geschreven link te klikken. Op de wekelijkse schilderles bij Corinne Veen te Zelhem, voor schilderlessen in de Achterhoek, Doetinchem, Zutphen, Arnhem, Winterswijk, Lochem wordt een ieder uitgedaagd aan de hand van thema's, theorie en vaardigheden. Schilderen is leren kijken en uitproberen. Voor resultaten, kijk in het hoofdstuk 'werk van cursisten' (van de schildercursus) in de linkerkolom.

zondag 29 januari 2017

MODERN PORTRET: nieuw thema schildercursus

Sam Drukker

Ook al zijn de meesten nog met het vorige thema van de schildercursus bezig, toch introduceer ik het volgende vrijblijvende thema nu. We zoomen in op het moderne portret, wat waarschijnlijk voor velen contrasteert met het vorige thema 'meesterwerk'. Als voorbeeld nemen we Sam Drukker, een hedendaagse Nederlandse schilder met een eigen herkenbare stijl, veelal gericht op het portret of het model. Het verschil met een eerder thema 'Alice Neel', waarbij we met een grote groep cursisten ook de tentoonstelling in het Haags GemeenteMuseum bezochten, zullen we analyseren. Ook pakken we de serie 'Krabbe zoekt Picasso' erbij, want ook daarin kunnen we een aanpak zien die doorsijpelt in het moderne portret en voor ons leerzaam is. Hierbij de link naar de serie, die nu wekelijks op tv te zien is, en via uitzending gemist nogmaals te bekijken is: www.npo.nlkrabbe-op-zoek-naar-picasso
Een aardige scene is die over de blauwe periode van Picasso, klik hier.


la Vie, Pablo Picasso
Kijk ook eens op de site van de npg/bp-portrait-award. Jaarlijkse portret-wedstrijd in de UK. 

Tijdens de schildercursus worden voorbeelden, technieken en mogelijkheden besproken. Zoek telkens je eigen inspiratiemateriaal bij het onderwerp, bijvoorbeeld door gebruik te maken van het bij de les behorende Pinterest bord (verborgen bord, waarvoor alleen cursisten zijn uitgenodigd om hieraan interactief te participeren). Daarop zijn vele voorbeelden van vermaarde grootmeesters en van inspirerende tijdgenoten te vinden. Ook zijn voor verschillende technieken, zowel vaste-materie verven (olieverfacryl), als transparante verven (aquarel), tips en demonstraties gekozen en voorbereid. 

In elke les wordt per cursist het gezochte beeldmateriaal bekeken en de mogelijkheden qua aanpak besproken. Kleurkeuze, compositie en volgorde helpen je te starten. Gaandeweg worden de diverse stadia in het schilderij individueel en groepsgewijs besproken. 

Kijk op Het werk van cursisten: een overzicht van het huidige seizoen, door op deze cursief geschreven link te klikken, op even googlen naar Pinterest, Corinne Veen werk cursisten. Op de wekelijkse schilderles bij Corinne Veen te Zelhem, voor schilderlessen in de Achterhoek, Doetinchem, Zutphen, Arnhem, Winterswijk, Lochem wordt een ieder uitgedaagd aan de hand van thema's, theorie en vaardigheden. Schilderen is leren kijken en uitproberen. Voor resultaten, kijk in het hoofdstuk 'werk van cursisten' (van de schildercursus) in de linkerkolom.

vrijdag 30 december 2016

MEESTERWERK: nieuw thema schildercursus

Allereerst: Ik wens jullie een 2017 met veel inspiratie, genegenheid en gezondheid toe! ... en natuurlijk met heel veel schilderplezier!

In de schildercursus pakken we de draad op in de tweede week van 2017, waarin het eerste thema 'Meesterwerk' is. 
Vermeer. Links 'de studie' en rechts het meest bekende schilderij van het 'meisje met de parel'
In de overtuiging dat naschilderen leerzaam is, daag ik je uit een meesterwerk na te schilderen. Ondergeschikt is de techniek waarmee je het wilt naschilderen (olie mag in aquarel, etc), ook is het onbelangrijk een exacte kopie ten doel te stellen (realisme mag grover, etc). 
Ga, als je de gelegenheid hebt, naar een museum of galerie, en bekijk het schilderij van je keuze aandachtig. Verwonder en analyseer, ga er met je neus boven op staan, en kijk rustig vanaf een afstand. Bekijk het kleurgebruik en probeer die te doorgronden (hoe zou deze gemaakt zijn, welke verrassende keuzes zijn gemaakt), bekijk de penseelstreken (hoe zacht of hoe hard is de kwast), zie hoe onvolkomen (mag het?!) of juist hoe 'volmaakt' het neergezet is (vloeiender, vetter, of juist gespoten).... kortom, verdiep je in het schilderij van je keuze en laat je eigen hand 'in de geest van het origineel' jouw meesterwerk doen laten ontstaan. 
Details van schilderijen van Jan Cremer, Koekkoek, Mondriaan en Monet. 
Het meest nageschilderde meesterwerk is misschien wel 'het meisje met de parel' van Vermeer. In de televisieserie  'Het geheim van de meester' - klik hier voor de link - is in beeld gebracht hoe dit schilderij waarschijnlijk ontstaan is en hoe de schilder te werk is gegaan. 
Wil je dit meesterwerk naschilderen dan raad ik je aan juist de studie voor dit schilderij van Vermeer na te schilderen.
Kies je iets anders, neem dan het liefst een echt meesterwerk, een museumstuk, en niet voor een heden ten daagse populaire schilder.

Tijdens de schildercursus worden voorbeelden, technieken en mogelijkheden besproken. Zoek telkens je eigen inspiratiemateriaal bij het onderwerp, bijvoorbeeld door gebruik te maken van het bij de les behorende Pinterest bord (verborgen bord, waarvoor alleen cursisten zijn uitgenodigd om hieraan interactief te participeren). Daarop zijn vele voorbeelden van vermaarde grootmeesters en van inspirerende tijdgenoten te vinden. Ook zijn voor verschillende technieken, zowel vaste-materie verven (olieverfacryl), als transparante verven (aquarel), tips en demonstraties gekozen en voorbereid. 

In elke les wordt per cursist het gezochte beeldmateriaal bekeken en de mogelijkheden qua aanpak besproken. Kleurkeuze, compositie en volgorde helpen je te starten. Gaandeweg worden de diverse stadia in het schilderij individueel en groepsgewijs besproken. 


Kijk op Het werk van cursisten: een overzicht van het huidige seizoen, door op deze cursief geschreven link te klikken. Op de wekelijkse schilderles bij Corinne Veen te Zelhem, voor schilderlessen in de Achterhoek, Doetinchem, Zutphen, Arnhem, Winterswijk, Lochem wordt een ieder uitgedaagd aan de hand van thema's, theorie en vaardigheden. Schilderen is leren kijken en uitproberen. Voor resultaten, kijk in het hoofdstuk 'werk van cursisten' (van de schildercursus) in de linkerkolom.

zondag 6 november 2016

EENZAAM: Nieuw thema schildercursus

Alice Neel, Andy Denzler, Edward Hopper 'Nighthawks' (1942)
In de komende week maken we een start met het thema 'Eenzaam' in de schildercursus van Corinne Veen. Het onderwerp laat je associatie vrij. De een zal er een menselijke variant op kiezen, de ander kiest een object of tafereel. 

Eenzaamheid hoeft niet synoniem te staan met depressie, maar heeft ook schone en strijdbare kanten. Edward Hopper roept in zijn schilderijen een desolate sfeer op, maar in zijn kleurgebruik presenteert hij een subtiele tegenhanger. Andere kunstenaars geven een statement af over hun eenzame gevoel, zoals Andy Warhol in zijn soepblikjes op een rij (samen en toch alleen); of zoals Philippe Echaroux met zijn portret-projecties van indianen in hun oerwoud (eenzame strijd een gezicht geven; je staat er niet alleen voor). Laat je inspireren door het woord 'eenzaam' en geef er je eigen draai aan.

Klik hier voor een bespreking van het werk 'Nighthawks' van Edward Hopper.

Andy Warhol, Philppe Echaroux
Tijdens de schildercursus worden voorbeelden, technieken en mogelijkheden besproken. Zoek telkens je eigen inspiratiemateriaal bij het onderwerp, bijvoorbeeld door gebruik te maken van het bij de les behorende Pinterest bord (verborgen bord, waarvoor alleen cursisten zijn uitgenodigd om hieraan interactief te participeren). Daarop zijn vele voorbeelden van vermaarde grootmeesters en van inspirerende tijdgenoten te vinden. Ook zijn voor verschillende technieken, zowel vaste-materie verven (olieverfacryl), als transparante verven (aquarel), tips en demonstraties gekozen en voorbereid. 

In elke les wordt per cursist het gezochte beeldmateriaal bekeken en de mogelijkheden qua aanpak besproken. Kleurkeuze, compositie en volgorde helpen je te starten. Gaandeweg worden de diverse stadia in het schilderij individueel en groepsgewijs besproken. 

Kijk op Het werk van cursisten: een overzicht van het huidige seizoen, door op deze cursief geschreven link te klikken. Op de wekelijkse schilderles bij Corinne Veen te Zelhem, voor schilderlessen in de Achterhoek, Doetinchem, Zutphen, Arnhem, Winterswijk, Lochem wordt een ieder uitgedaagd aan de hand van thema's, theorie en vaardigheden. Schilderen is leren kijken en uitproberen. Voor resultaten, kijk in het hoofdstuk 'werk van cursisten' (van de schildercursus) in de linkerkolom.

woensdag 14 september 2016

DUINEN: nieuw thema schildercursus

Duinen: Gervike, Dudley, McAninch, Mondriaan 
Het eerste thema van de schildercursussen najaar 2016 is duinen. We kijken naar aanpak en werkwijze van andere schilders om dit onderwerp 'speciale kleur' te geven. Of je nu abstract of waarheidsgetrouw wilt werken, met welke techniek dan ook, het is de uitdaging aan je beeldmateriaal een eigen interpretatie te geven. Zorg voor beeldmateriaal wat je inspireert, en neem deze bij voorkeur als een zwartwit-foto mee (print of op tablet/telefoon; hier is wifi) zodat je ongebonden en vrij keuzes gaat maken. Uiteraard kan je hiervan afwijken. 


Voorbeeld van een opbouw met onderschildering. Van foto naar studie in lila, dan aanzetten met paars en blauw, vervolgens kleurlagen aanbrengen. copyright Corinne Veen



Tijdens de introductie in de eerstvolgende schildercursus, worden voorbeelden, technieken en mogelijkheden besproken. Zoek weer je eigen inspiratiemateriaal bij dit onderwerp, bijvoorbeeld door gebruik te maken van het bij de les behorende Pinterest bord (verborgen bord, waarvoor alleen cursisten zijn uitgenodigd om hieraan interactief te participeren). Daarop zijn vele voorbeelden van vermaarde grootmeesters en van inspirerende tijdgenoten te vinden. Ook zijn voor verschillende technieken, zowel vaste-materie verven (olieverfacryl), als transparante verven (aquarel), tips en demonstraties gekozen en voorbereid. 

In elke les wordt per cursist het gezochte beeldmateriaal bekeken en de mogelijkheden qua aanpak besproken. Kleurkeuze, compositie en volgorde helpen je te starten. Gaandeweg worden de diverse stadia in het schilderij individueel en groepsgewijs besproken. 

Op de wekelijkse schilderles bij Corinne Veen te Zelhem, voor schilderlessen in de Achterhoek, Doetinchem, Zutphen, Arnhem, Winterswijk, Lochem wordt een ieder uitgedaagd aan de hand van thema's, theorie en vaardigheden. Schilderen is leren kijken en uitproberen. Voor resultaten, kijk in het hoofdstuk 'werk van cursisten' (van de schildercursus) in de linkerkolom.